Koulujen resurssipula ei ole luonnonlaki – nyt on aika panostaa oppimiseen
Viime vuosien koulujen rahoitusjärjestelmän muutokset ja riittämätön rahoituksen taso ovat johtaneet tilanteeseen, jossa perusopetuksen resurssit ovat huolestuttavan niukat. Tämä näkyy konkreettisesti siinä, että kouluilla ei ole enää varaa hankkia riittävästi oppikirjoja kaikille oppilaille.
Helsingin Sanomat uutisoi maaliskuusa, kuinka Arabianrannan peruskoulussa ei ole edes matematiikan kirjoja, vaan opetus tapahtuu monisteiden kautta. Olen Arabianrannan peruskoulussa opiskelevan koululaisen isä, ja olen kummastuksella seurannut koulukirjojen puutetta. Miten voi olla, että meillä ei ole Helsingissä varaa kunnollisiin oppimisen materiaaleihin?
Koulun rehtori perusteli materiaalien puutetta pedagogisilla valinnoilla, jotka nopeasti kumottiin opettajankouluttajan ja oppikirjojen laatijan Hannele Cantellin osalta (HS Mielipide 26.3.): “Nykyiset oppikirjat auttavat luomaan käsitteistä järkeviä kokonaisuuksia ja tarjoavat myös monenlaisia toiminnallisia tehtäviä. Materiaalit tukevat myös opetusta. On opettajan pedagogisen osaamisen aliarvioimista, jos hänen aikansa menee monisteiden kopioimiseen tai niiden valmistelemiseen iltakaudet. Opettaja ansaitsee työkalut, tässä tapauksessa kunnollisen opetusmateriaalin, kuten muutkin ammattilaiset.”
Oppimateriaalien puute on vakava ongelma, joka vaikuttaa suoraan oppilaiden oppimiseen ja motivaatioon. Kun kaikille oppilaille ei voida tarjota omia oppikirjoja, joudutaan turvautumaan vanhoihin tai jaettuihin materiaaleihin, mikä vaikeuttaa itsenäistä opiskelua ja kotitehtävien tekemistä. Tämä asettaa oppilaat eriarvoiseen asemaan ja heikentää opetuksen laatua.
On tärkeää, että päättäjät ymmärtävät koulutuksen merkityksen tulevaisuutemme kannalta. Leikkaukset koulutuksesta ovat leikkauksia tulevaisuudestamme. Olemme seuranneet kuinka Suomen PISA-tulokset tippuvat, meidän tulisi panostaa enemmän koulutukseen, ei vähemmän.
Haluan ensi kaudella olla turvaamassa oppimisen tukea, että ja että valtuutetut tekevät oikean ratkaisun ja varmistavat koulujen riittävät resurssit. Tämä investointi ei ole pelkästään panostus nykyhetkeen, vaan myös tulevaisuuteen.
Jokainen lapsi ansaitsee laadukkaan koulutuksen ja turvallisen oppimisympäristön. Meidän tehtävämme on varmistaa, että näin myös tapahtuu.